خطر ابتلا به عفونت های پوستی و دیابت با مصرف استاتین افزایش می یابد

25 نوامبر 2019 - بر اساس مطالعه ای که در شماره نوامبر ژورنال Journal of Clinical Pharmacology منتشر شده است، استفاده از استاتین ها به مدت کوتاه- تنها به مدت سه ماه- می تواند بیماران را در معرض خطر ابتلا به دیابت و عفونت های پوستی و عفونتهای بافت نرم (SSTIs) قرار دهد.

دکتر Humphrey H.T. Ko ، از دانشکده داروسازی و بیومدیکال در دانشگاه Curtin در استرالیا ، و همکارانش یک تجزیه و تحلیل sequence symmetry را بر روی نسخه های تایید شده توسط امور جانبازان استرالیا برای داروهای ضد دیابتی، آنتی بیوتیک های ضد استافیلوکوکوسها و استاتین ها از سال 2001 تا 2011، انجام دادند. در فواصل 91 ، 182 و 365 روز، نویسندگان نسبت توالی تنظیم شده و فاصله اطمینان را محاسبه کردند.

محققان دریافتند كه استاتین ها با خطر قابل توجهی برای SSTI ها همراه هستند (نسبت توالی تنظیم شده 1.40 در 91 روز ، 1.41 در 182 روز و 1.40 در 365 روز بود و فاصله اطمینان> 1). بیشترین خطر مربوط به داروهای آتورواستاتین(Atorvastatin) و سیمواستاتین(simvastatin) بود. خطر قابل توجهی نیز برای شروع دیابت مشاهده شد (نسبت توالی تنظیم شده برابر با 1.19 در 91 روز ، 1.14 در 182 روز و 1.09 در 365 روز بود ؛ CI> 1). مجدداً مشخص گردید که آتورواستاتین و سیمواستاتین با بیشترین خطر ابتلا به دیابت مرتبط هستند.

نویسندگان اظهار داشتند: مطالعه ی ما از این فرضیه پشتیبانی می كند كه مصرف كنندگان استاتین در معرض خطر ابتلا به SSTI ها هستند و احتمالاً این خطر از تاثیر وضعیت دیابت یا سلامت مصرف كنندگان مستقل است. اقدام احتیاطی این است که پزشكان بر قند خون افراد تحت درمان با استاتین ها كه مستعد ابتلا به دیابت هستند، نظارت داشته باشند و از افزایش خطرات احتمالی SSTI در چنین بیمارانی آگاه باشند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-11-skin-infections-diabetes-statin.html